Palvelemme tällä hetkellä vain ajanvarauksella. Mikäli sinulla on infektio-oireita, ohjaamme sinut asioimaan etänä tai erilliselle infektiovastaanotolle. Tervetuloa asioimaan turvallisin mielin!

Pyydä tarjous työterveyspalveluista
Pyydä tarjous

Etätyön ergonomia — työfyssarin vinkit

Etätyö on tuonut työelämään uusia ilmiöitä, jotka haastavat meitä eri tavalla kuin ennen. Etätyöllä on monia työhyvinvointia edistäviä tekijöitä. Etätyössä näyttöpääte-ergonomia ei kuitenkaan välttämättä ole yhtä hyvä kuin työpaikalla.

Näyttöpäätteellä työskentely on fyysisesti kevyttä, mutta se voi aiheuttaa tuki- ja liikuntaelimistön, selän sekä niska-hartiaseudun kuormitusoireita. Näyttöpäätetyössä myös silmät voivat rasittua.

Kuormittavia työasentoja voivat olla:

  • pitkäkestoinen paikallaan istuminen
  • samoina toistuvat pään tai käden liikkeet
  • kumara, kiertynyt tai taaksepäin taipunut pään asento
  • hankalat ja tukemattomat käden asennot
  • kumara, tukematon selän asento

On hyvä tiedostaa, että ei ole olemassa vain yhtä oikeaa työasentoa. Näyttöpäätetyön staattisuus vähenee nousemalla välillä ylös ja vaihtamalla asentoa. Silmien kuormittumista voi vähentää suuntaamalla katseen välillä kauas.

Vinkkejä ergonomian soveltamiseksi etätyössä

TILAN RAJAAMINEN: Pyri järjestämään työpisteesi kotona siten, että työn ja vapaa-ajan välillä on selkeä raja.

TYÖPISTE: Keittiön pöydän lisäksi töitä voi tehdä esimerkiksi sohvalla, sängyllä, lattialla tyynyn päällä, parvekkeella tai kotipihalla. Työasennon tulee olla rento.

ASENTOJEN VAIHTELU: Pyri vaihtelemaan työasentoja. Mikäli työtaso ei ole säädettävä, työpöydälle voi hankkia erillisen korokkeen. Myös kirjapinolla, irtolaatikoilla, korkealla lipastolla tms. voi muokata tilapäisesti työskentelykorkeutta.

APUVÄLINEET: Voit tarvittaessa hyödyntää erillisiä apuvälineitä, kuten tyynyjä, kyynärtukea, tai erillistä näyttöä.

VALAISTUS: Työympäristön valaistuksella on suuri merkitys näkemisen kannalta. Huomioi riittävä valo, vältä häikäisyä ja heijastumia. Näytön resoluutio vaikuttaa kuvan tarkkuuteen. Näytön tulisi olla riittävän kokoinen, kannettavan näyttö ei sovellu jatkuvaan näyttöpäätetyöskentelyyn.

TYÖN TAUOTUS: Suunnittele työpäivään tauot. Tee tauoilla näyttöpäätetyöstä palauttavia liikkeitä. Rytmitä työtä mahdollisuuksien mukaan niin että eri tyyliset työtehtävät vaihtelevat.

NÄKÖ: Hyvä näkökyky nopeuttaa ja sujuvoittaa työtä. Hakeudu tarpeen mukaan näöntarkastukseen. Saat halutessasi lähetteen työterveyshoitajaltasi.

Käänny tarvittaessa asiantuntijan puoleen. Apila Terveyden työfysioterapeutit auttavat ja ohjaavat etätyön ergonomiassa.

Ajankohtaista

Lisää ajankohtaista