Palvelemme tällä hetkellä vain ajanvarauksella. Mikäli sinulla on infektio-oireita, ohjaamme sinut asioimaan etänä tai erilliselle infektiovastaanotolle. Suuren kysynnän vuoksi emme toistaiseksi pysty tarjoamaan influenssarokoteaikoja.

Ajankohtaista koronaviruksesta sekä asiointiohjeet | KoronavirustestiEtäpalvelut

Tervetuloa asioimaan turvallisin mielin!

Pyydä tarjous työterveyspalveluista
Pyydä tarjous

Ohjeita sujuvaan asiointiin

Ajan varaaminen ja peruuttaminen

+

Voit varata ajan verkosta, puhelimitse asiakaspalvelusta tai toimipisteessä asioidessasi. Huomaathan, että kaikki ajat eivät näy verkossa, joten mikäli et löydä itsellesi sopivaa aikaa verkkoajanvarauksesta, soita asiakaspalveluun.

Verkossa aikoja voi varata Lahden, Nastolan ja Jyväskylän toimipisteisiin. Ajanvaraus Järvelän toimipisteeseen tapahtuu puhelimitse.

Työterveyshuollon asiantuntijoille ajan varaaminen edellyttää, että olet Apila Terveyden työterveyshuoltoasiakas ja henkilötietosi löytyvät potilasrekisteristämme. Jos verkkoajanvaraus ei tunnista henkilötunnustasi, varaa aika asiakaspalvelusta puhelimitse.

Huomioithan, että voit varata ajan terveystarkastukseen (60 min. ajat) vain, jos olet saanut kutsun terveystarkastukseen ja ohjeistuksen ajan varaamiseen.

Äkillisissä, akuuteissa sairauksissa (nuhakuume, vatsatauti tms.) varaa aika terveydenhoitajalle. Mikäli sairaus jatkuu, voit varata ajan myös työterveyslääkärille. Mikäli kyseessä työkykyyn vaikuttava asia, rokotusasia tai muu ohjauskäynti, varaa aika omalle työterveyshoitajallesi. Työfysioterapeutille ja työterveyspsykologille tarvitset lähetteen omalta työterveyshoitajalta tai -lääkäriltäsi.

Työkykyyn liittyvissä tai paljon selvittelyä vaativissa asioissa kannattaa varata tupla-aika (2 x 15 min).

Saat sähköpostiisi vahvistuksen varauksesta, jos potilastietojärjestelmässämme on sähköpostiosoitteesi tai olet lisännyt sen varausta tehdessäsi vahvistusnäytölle.

Varmistathan ennen ajan varaamista työterveyshuoltoon, että varaamasi palvelu kuuluu työnantajasi työterveyshuoltosopimukseen.

Mikäli olet varaamassa aikaa laboratorioon EKG-, spirometria-, Holter- tai uniapneatutkimukseen tai GLUK-rasituskokeeseen, ole yhteydessä asiakaspalveluun. Valmistautumisohjeet laboratoriotutkimuksiin löydät täältä.

Esteen sattuessa peruuta aikasi viimeistään varausta edeltävänä päivänä joko verkkoajanvarauksen Omat varaukset -osiossa tai puhelimitse asiakaspalvelussamme.

Ajan peruuttaminen

Esteen sattuessa peruuta aikasi viimeistään varausta edeltävänä päivänä joko verkkoajanvarauksen Omat varaukset -osiossa tai puhelimitse asiakaspalvelussamme.

Samalle päivälle varatun ajan voit perua tai vaihtaa vain puhelimitse. Samana päivänä perutusta varauksesta sekä kokonaan perumattomasta ajasta veloitamme hinnastomme mukaisen maksun.

Saapumisohjeet

+

Toimipisteiden osoitteet ja yhteystiedot löydät toimipisteiden omilta sivuilta.

Ilmoittautuminen ja vastaanotto

+

Saapuessasi toimipisteeseen, muista ottaa mukaasi Kela- tai henkilökortti. Jos olet varannut ajan lääkärille, ota mukaan myös uusittavat reseptit sekä muut mahdolliset hoitoa edistävät dokumentit.

Ilmoittaudu saavuttuasi aina asiakaspalvelussa tai ilmoittautumisautomaatilla.

Maksaminen

+

Yksityisasiakkaat voivat maksaa pankki- ja luottokorteilla.

Yksityisasiakkaan hinnaston löydät täältä.

Vakuutusasiakkaat

+

Vapaaehtoisten tapaturmavakuutusten ja sairauskuluvakuutusten ehdot ja toimintaperiaatteet riippuvat vakuutusyhtiöstä ja vakuutustyypistä. Työtapaturmissa ja ammattitautien hoidossa sekä liikenteen henkilövahingoissa laki määrittää hoitokäytännöt.

Varatessasi aikaa on siis hyvä varmistaa vakuutuksen ehdot ja käytännöt omissa vakuutuksissasi vakuutusyhtiöltä ja työnantajan vakuutuksissa työnantajalta. Kannattaa myös selvittää, voidaanko käynnit ja toimenpiteet laskuttaa suoraan vakuutusyhtiöltä vai maksatko käynnit ensin itse ja haet korvaukset vakuutusyhtiöstäsi jälkikäteen.

Ilmoita työtapaturmasta aina viipymättä esimiehellesi. Esimieheltäsi saat lisätietoa työnantajasi lakisääteisestä vakuutuksesta.

Potilasasiamies

+

Potilasasiamies toimii potilaan oikeuksien edistämiseksi ja antaa potilaalle tietoa tämän oikeuksista. Potilasasiamies myös neuvoo ja avustaa potilasta, jos tämä on tyytymätön saamaansa hoitoon.

Potilasasiamies ei ota kantaa potilaan lääketieteellisiin hoitopäätöksiin eikä ota kantaa siihen, onko hoidossa tapahtunut vahinko tai virhe.

Apila Terveyden potilasasiamies:

YHTEYSTIEDOT

Mikäli olet tyytymätön hoitoosi tai kohteluusi Apila Terveydessä, kannattaa asiaa selvittää ensisijaisesti sinua hoitaneen henkilön tai hänen esimiehensä kanssa. Useimmiten mahdolliset väärinkäsitykset tai hoidossa havaitut puutteet voidaan selvittää näin nopeimmin eikä muita toimenpiteitä tarvita. Yhteyden sinua hoitaneeseen henkilöön tai toimipisteeseen saat parhaiten soittamalla asiakaspalveluumme.

Voit myös antaa palautetta palautelomakkeemme kautta, jolloin asiasi ohjautuu automaattisesti käsiteltäväksi sinua hoitaneeseen toimipisteeseen.

Potilastiedot Kanta-palvelussa

+

Apila Terveyden asiakkaiden potilastiedot kirjautuvat automaattisesti myös kansalliseen Potilastiedon arkistoon. Arkistoon kirjattuja tietoja voi tarkastella Omakanta-palvelussa, jossa voi myös hallita ao. tietojen käyttöä.