Etäpalvelut
Apilan etäpalvelujen avulla saat joustavasti yhteyden terveydenhuollon ammattilaiseen ja voit asioida helposti vaikka kotoa käsin.
Etävastaanotolla hoituu sairausvastaanottojen lisäksi useiden perussairauksien, kuten astman, diabeteksen, korkean verenpaineen ja muiden sydän- ja verenkiertoelimistön sairauksien kartoitus, hoito ja seuranta, jotka eivät vaadi fyysistä tutkimista tai testaamista.
- yleiset flunssaoireet
- allergia- ja astmaoireet
- migreeni
- korkea verenpaine ja muut sydän- ja verenkiertoelimistön sairauksien kartoitus
- reseptin uusinta
- matkailijan neuvonta
- useiden kroonisten sairauksien seurantakäynnit
- muut terveysongelmat ja -huolet
- yleiset terveystarkastukset
Etävastaanotolla sovitaan tarvittaessa muista käynneistä, kuten laboratoriokokeista.
Etävastaanotto ei sovellu:
- akuutteihin hätätilanteisiin, hengenahdistukseen, rintakipuun tai muin voimakasoireisiin tilanteisiin (hakeudu oman alueesi päivystykseen tai soita 112)
- keskushermostoon vaikuttavien lääkkeiden määräämiseen tai reseptien uusintaan
Etävastaanottovaihtoehdot
Apila Helppi -puhelinpalvelu
Apila Helppi -puhelinpalvelun kautta saat nopeasti yhteyden Apila Terveyden hoitajaan kaikissa terveyteen liittyvissä kysymyksissä.
Soittoaika
Soittoaika on kätevä tapa olla yhteydessä sovittuna aikana työterveyteen. Varaa soittoaika haluamallesi asiantuntijalle soittamalla asiakaspalveluumme. Asiantuntija soittaa sinulle varattuna aikana. Olethan sovittuna aikana saavutettavissa ja paikassa, jossa voit puhua rauhassa. Vastaamattomista puheluista veloitamme etävastaanoton hinnan.
eApila
Sähköinen asiointipalvelu eApila mahdollistaa chat- ja videovastaanottopalvelut joustavasti ja tietoturvallisesti.
Rekisteröityminen eApilaan
Rekisteröidy eApilaan jo ennen kuin tarvitset palvelua ensimmäisen kerran. Näin varmistat, että palvelun käyttäminen on tarpeen tullen nopeaa.
- Ilmoita sähköpostiosoitteesi joko omalle työterveyshoitajallesi (etunimi.sukunimi@apilaterveys.fi) tai asiakaspalveluumme (asiakaspalvelu@apilaterveys.fi).
- Rekisteröidy eApilaan saamasi rekisteröitymislinkin kautta. Rekisteröitymiskutsussa on tarkemmat toimintaohjeet.
Rekisteröinnin jälkeen voit lähettää viestejä hoitotiimillesi tai varata videovastaanoton hoitajalle, lääkärille tai muille työterveyden asiantuntijoille.
eApilan viestitoiminto
Viestitoimintoa varten sinun tulee olla rekisteröitynyt eApila-palveluun. Sen jälkeen voit viestitellä oman työterveyshoitajasi kanssa kiireettömissä asioissa ja tarvittaessa lähettää kuvia tai muita liitetiedostoja. Saat vastauksen viestiisi normaalisti viimeistään seuraavan arkipäivän kuluessa.
Toimi näin:
- Kirjaudu eApilaan.
- Aloita uusi keskustelu tai jatka jo alkanutta keskustelua hoitajasi kanssa.
eApilan videovastaanoton käyttöohje
Videovastaanotolla voit asioida joustavasti työterveyden kanssa älypuhelimen (Android/iOS) tai tietokoneen välityksellä.
Videovastaanottoa varten sinun tulee olla rekisteröitynyt eApila-palveluun. Käytössäsi on oltava Chrome-, Firefox- tai Edge-selain. Internet Explorerissa videovastaanotto ei toimi. Varmistathan, että olet mahdollisimman hyvien tietoliikenneyhteyksien ulottuvilla ja että voit käydä keskustelua rauhassa. Kuulokkeita et välttämättä tarvitse, mutta ne lisäävät keskustelun yksityisyyttä tarvittaessa.
Toimi näin:
- Varaa videovastaanottoaika soittamalla asiakaspalveluumme.
- Kirjaudu eApilaan ennen videovastaanoton alkua.
- Aloita videokeskustelu ja odota lääkärin osallistumista videoyhteyteen.
Videoyhteys on suojattu ja salattu eikä keskustelua tallenneta.
Muistathan tarvittaessa perua ajan viimeistään edellisenä päivänä.