Wipak – yhteisillä tavoitteilla tuloksiin
Wipak Oy:n Nastolan toimipaikan työterveyden palveluntuottajan vaihdos lähti liikkeelle, kun henkilöstöpäällikkö Hanna Kalliokoski kuuli toisessa yrityksessä työskentelevältä kollegaltaan positiivisia kokemuksia yhteistyöstä Apila Terveyden kanssa. Yhteistyöneuvottelut käynnistyivät loppuvuodesta 2017 ja tammikuussa 2018 Apila otti vastuulleen Wipakin työterveyshuollon Nastolan osalta. Päätökseen vaikuttivat erityisesti Apilan kompakti organisaatio, paikallisuus sekä työterveyden erityisosaaminen.
Yhteinen sävel löytyi nopeasti avoimen js aktiivisen keskustelun kautta. Wipakin ja Apilan yhteisenä tavoitteena on panostaa ennaltaehkäisevään ja työkykyä ylläpitävään työterveyshuoltoon ja siihen, että Wipakin henkilöstö voi hyvin ja jaksaa pidempään työelämässä. Työterveyden koko paketti on suunniteltu yhteistyössä juuritasolta lähtien uudestaan huomioiden Wipakilla tehtävän työn erityispiirteet.
Yhteistyö on sujunut hyvin ja sille asetetut tavoitteet on saavutettu. Sekä Wipakin johto että henkilöstö on ollut tyytyväinen yhteistyöhön. Erityiskiitosta on saanut se, että Apila tuntee teollisuusyritysten erityishaasteet ja kaikki toiminta tähtää työterveyden tulokselliseen toteuttamiseen. Yhteisillä ja oikein suunnatuilla toimenpiteillä on yhteistyön aikana saatu aikaan vaikuttavuutta ja merkittäviä kustannussäästöjä. Esimerkiksi työntekijöiden sairauspoissaolot Nastolan toimipaikalla ovat kehittyneet suotuisaan suuntaan lähtötilanteeseen nähden.
Kuten kaikissa tuloksellisissa työhyvinvointihankkeissa, menestyksen ydin on Wipakin sitoutumisessa tavoitteisiin ylintä johtoa myöten. Onnistuneen yhteistyön puolestaan takaa tiivis, matalan kynnyksen yhteydenpito yrityksen ja työterveyshuollon välillä. Ensimmäisen yhteistyövuoden aikana työterveyshuolto on tavannut kaikki lähiesimiehet ja käynyt heidän kanssaan osastojen erityisiä työkykyhaasteita läpi. Työkykykyneuvotteluja on pidetty aktiivisesti ja niiden määrää tarvittaessa lisätään. Työkykyjohtamista on osaltaan helpottanut Wipakin käyttöönottama uusi työkykyjohtamisen järjestelmä.
Osana yhteistyötä Apila tarjoaa aktiivisesti vinkkejä Wipakin henkilöstön työhyvinvoinnin entistäkin parempaan tukemiseen. Wipakilla on esimerkiksi otettu käyttöön eApilan digitaaliset palvelut yhteydenpidon sujuvoittamiseksi ja esimiehille on järjestetty työterveyspsykologin johdolla puheeksiottokoulutus varhaisen tuen mallin käyttöönottoa tukemaan. Lisäksi esimiehet voivat seurata omaa jaksamistaan Firstbeat-hyvinvointianalyysin avulla.
Wipak ja Apila jakavat yhteisen näkemyksen siitä, että työterveyden rooli on nimenomaan ennakoiva. Tästä hyvänä käytännön esimerkkinä toimii selkeiden tavoitteiden asettaminen muun muassa päihteettömyyteen ja savuttomuuteen. Wipakille Apila on HR:n asiantuntijatuki, jonka kanssa pohditaan parhaita vaihtoehtoja henkilökunnan terveyden edistämiseen ja työssä jaksamisen tukemiseen. Apilassa ajatellaan, että kumppanin tärkein tehtävä on tuntea asiakasyrityksen erityiset työkykyhaasteet perusteellisesti ja auttaa omalla asiantuntemuksellaan juuri niiden ratkomisessa.